Sentido do deber, responsabilidade, disciplina ou hábito de traballo son algúns dos conceptos que manexan con máis frecuencia os defensores dos deberes escolares, que se botan as mans á cabeza cando xorden casos de rebeldía nos que son os propios pais os que se negan a machucar aos seus fillos coas tarefas. Ata agora estes proxenitores, detractores dos deberes, tiñan do seu lado a lei: a lexislación autonómica galega vixente (Orde 22/7/1997) prohibe os deberes en infantil e primeiro ciclo de primaria e redúceos a «casos excepcionais» e «de forma ocasional» en segundo e terceiro ciclo. Pero a última noticia sobre este tema é que está anunciada unha nova normativa pola que se dará vía libre aos centros educativos para decidir se mandan deberes para casa ou non. Na práctica, e a pesar da lexislación, as tarefas para casa están á orde do día na maioría dos centros educativos. ¿Cambiarán agora as cousas coas novas disposicións legais?
En todo caso, é conveniente ter presentes as vantaxes e desvantaxes dos deberes escolares. Hoxe toca falar dos seus beneficios:
VANTAXES
- Reforzan o aprendido en clase. Serven para afianzar coñecementos, dominar destrezas básicas e asimilar aprendizaxes que doutro xeito quedarían no aire.
- Crean un hábito de traballo diario, e obrigan a pór en práctica métodos de estudo, fundamentais para superar a educación secundaria.
- Obrigan ao alumno a organizar o seu traballo, a programar os tempos e a aumentar a súa autonomía progresivamente.
- Supoñen pór en práctica o valor do esforzo, a perseveranza e o sentido da responsabilidade.
- Fomentan a capacidade de concentración e de razoamento, e a memoria.
- Permiten desenvolver habilidades de procura de información, investigación e selección de recursos para completar os coñecementos.
- É unha forma de que os pais estean implicados na evolución escolar dos seus fillos e de observar de cerca a súa capacidade de organización, atención e dominio de destrezas básicas.
- Son un instrumento esencial para que o profesor verifique os progresos do alumno e avalíe se asimilou con eficacia os contidos impartidos na aula.
TAREFAS INTELIXENTES:
Mandar deberes para casa pode achegar beneficios ao alumno, a condición de que cumpran uns criterios básicos:
- Que os poidan facer eles sos de forma autónoma, sen que un adulto (os propios pais ou un profesor particular) teña que estar ao seu lado para explicar os contidos e guiar a tarefa.
- Que non sexan excesivos: nin de todas as materias nin todos os días. Para iso é imprescindible que os profesores se coordinen entre si.
- Que non lles obriguen a renunciar a actividades extraescolares (música, pintura, xadrez...) ou á práctica dun deporte por falta de tempo.
- Que lles permitan dispor a diario de tempo para xogar, ler, ou estar coa familia. Non debemos esquecer que estas actividades son fundamentais para o seu desenvolvemento persoal, social e emocional.
- Que sexan tarefas individualizadas, adaptadas ás necesidades de cada alumno. Por exemplo, a Luis vénlle ben practicar a lectura comprensiva, a Marta repasar a táboa de multiplicar, a Raquel a caligrafía...
- Que teñan en conta os diferentes ritmos e capacidades de traballo (se cadra Antón faino en media hora, pero Alba pasarase case tres horas loitando cos exercicios de matemáticas). Unha solución é establecer polo menos dous niveis de actividades: as obrigatorias e as voluntarias ou de ampliación.
- Que sexan actividades que sirvan para repasar conceptos xa aprendidos en clase (e non se aproveite para meter contidos novos).
- Que teñan moi presentes, sobre todo en primaria, as destrezas básicas: lectura comprensiva, expresión escrita e cálculo básico.
- Que non sexan máis do mesmo: que favorezan a creatividade. Que estean relacionados coa experimentación e investigación (non só libro de texto, caderno e cóbados). Por exemplo: visitas a museos e bibliotecas, análises de noticias, manualidades, problema de enxeño...
- Que estean conectados coa cultura audiovisual e a sociedade da información na que naceron (visionado de películas, procura en Internet, elaboración de power points, webquest, programas informáticos de deseño, redes sociais...).
- Que sexan actividades atractivas e motivadoras, non monótonas, repetitivas e pesadas.
- Que non quiten as ganas de aprender!
- Que fomenten o traballo en equipo, o compañeirismo e o éxito colectivo.
- Que sexan revisados e corrixidos polo profesor, para dar ao alumno información acerca dos acertos obtidos e os erros a mellorar.
- Que non aumenten para o fin de semana ou en períodos vacacionais! Estes días son para descansar e para facer outro tipo de actividades.
Artículo publicado en el diario La Voz de Galicia el 20 de noviembre de 2013 en su sección La Voz de la Escuela - Orientación Educativa.
Por otra parte también es cierto que:
- La enseñanza y el aprendizaje educativo se han de realizar fundamentalmente en el centro educativo.
- Las tareas deben ser significativas, pertinentes y participativas.
- Las tareas deben ser individualizadas.
- Nos hemos de adecuar a un espacio temporal predeterminado.
- Debe existir tiempo de asueto suficiente para el alumno.
- Se han de evitar las tareas repetitivas.
- Las tareas no deben ser evaluables.
Para leer el artículo completo "Deberes en el siglo XXI" publicado en xarxatic.com clica en la imagen.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Sólo los usuarios con cuentas Google podrán realizar comentarios en las entradas de este blog.
Los comentarios no se publicarán inmediatamente dado que pasarán un filtro a través del Moderador.
Aunque para comentar tengas que identificarte con tu correo gmail sólo tu nombre aparecerá publicado. Tu dirección de correo nunca será públicada.